Müzik Eğitiminin Çocuğun Gelişimindeki Etkisi

 Kızımla keman dersinde -2015
                 


Müzik Eğitiminin Çocuğunuzun Gelişimi Üzerinde Ne Gibi Etkileri Vardır?

Küçük çocukların nerdeyse hepsi müzik konusunda meraklıdırlar ve onların çeşitli şekillerde beliren spontane sevinçlerini gözlemleyebiliriz. Bu sevinçli davranışlarını, sevdikleri bir müziği tanıdıkları zaman  mırıldanmalarından, müziğin ritmi ile sallanmalarından, annesinin ninnilerinden zevk aldıklarında veya heyecanlandıkları zamanlarda  görebiliriz.
 
En yeni bilimsel araştırmalar ne diyor?  

Küçük yaşta bir müzik aletini öğrenmeye başlayan çocuklar rasyonel , duygusal ve motor özelliklerin tamamı uyarıldığı için avantajlı durumdadırlar. Bu olgu, önde gelen kurumların yaptığı birçok araştırma sonuçları ile desteklenmektedir. Bu sonuçlara ulaşan  Amerikan ve Alman araştırma kurumlarının bazıları aşağıda görülmektedir.   

  • Max-Planck-Institute for Neuropsychology in Leipzig
  • Massachusetts Institute of Technology in Boston University of Münster
    University of Washington University of California at Irvine 
    1. Konuşmanın Gelişmesi: İnsanın organları içinde kulak gebeliğin başlamasından bir kaç hafta sonra tam gelişmiş olarak ortaya çıkar. Fetüs (cenin) artık işitebilir hatta müziği tanıyabilir. Doğum öncesi psikoloji raporları cenindeki bebeğin gelişmesine müziğin olağan üstü bir etkisi olduğunu ifade etmektedir. Bundan da fetüsün anne-babaların seslerini dinleyebildiklerini anlıyoruz. Doğumdan sonra, çocuklar duydukları sesleri taklit ederler ve beş yaşında genellikle oldukça geniş bir sözcük dağarcığının yanında, dilbilgisi kitaplarında tanımlanabilen bilgilerden daha karmaşık bilinçaltı dilbilgisine sahiptirler. 
    2. Okul-öncesi Öğrenim: Dilsel, mantıksal, müziksel veya duygusal gelişim için, çocukların uygun zamanda uygun şekilde uyarılmaları gerekir. 
    Her gelişim aşamasında çocuklar devinim, görme, müzik, konuşma ve duygular gibi özellikle iyi gelişim gösterdikleri bazı yetileri vardır.
    Bu fırsat pencerelerinin açık olduğu zamanlarda, beynin farklı bölgeleri arasında, yaşamımızın geri kalan kısmında yaşamak zorunda kaldığımız bağlantılar olan “Bilgi yolları” gelişir. 


    3. Müzik ve Mantıklı Düşünme: Sesler, ahenk ve şarkı söyleme beyin için çok yönlü bir eğitim sağlar. The University of California at Irvine’da yapılan bir araştırma özellikle klasik müziğin, mantıklı düşünmek için gerekli olan beyindeki bağlantıları geliştirdiğini göstermiştir. Müzik dinlemenin ve müzik yapmanın etkileri serebral kortekste aktivasyon kalıplarındaki değişikliklerde görülür. 
    Prof. Dr. Günther Bastian (University of Frankfurt/Main) şöyle diyor: “Bir müzik aleti çalmak insanoğlunun en karmaşık etkinliklerden biridir. En basit bir müzik kompozisyonu bile idrak kabiliyeti, kaba ve ince motor becerileri (dokunma), duyguları ve duyuları gerektirir. Ellerin ve parmakların teller veya tuşlar üzerinde hatasız koordinasyonu için uzamsal tasavvurla birlikte iyi gelişmiş ince motor becerileri gerektirir.”
    4. Devinim ve Motor Becerileri: Müzikle aktif meşgul olmak özellikle motor becerilerini harekete geçirir. The University of Münster’ den Prof. Dr. Peter Heitkämper beyinde “müzik damarı” olarak adlandırılan yeri tespit etti. 12 yaşından önce keman veya gitar çalmaya başlayan kişilerin serebral korteksinde özel değişikliklerin meydana geldiğini ortaya çıkarmıştır. Kas, deri ve eklemlerden sinyal alan bir beyin bölgesinde parmakları kullanan elin parmakları için, 12 yaşından sonra çalmaya başlayanlardan manidar derecede daha fazla sinir hücresi gelişmiştir. 
    5. Müzik ve Sosyal Davranış: Prof. Dr. Günther Bastian, Berlin’deki ilkokullarda altı yıl süren bir sosyal davranış araştırması yaptı. “Sonuçlar (sosyal davranış konusunda) çok heyecan verici ve okullarımızda saldırganlık ve şiddeti önlemek adına nicelik ve nitelik olarak ‘daha fazla müziğe’ yer vermek için politik –hem de sosyal bir sorumluluk içinde– kararlar alınmasını içeriyor.” Diyor ve şöyle devam ediyor: “ Biz diyoruz ki toplu olarak bir grupta bir müzik aleti çalmak ve müzik yapmak, çocukların sosyal ve grup davranışlarını çok etkileyici şekilde olumlu yönde etkiliyor. Müzik yapmak, genel sosyalleşmeyi, hatta ilişki kurmaya hazırlığı ve ilişki kurmanın zevkini artıran motor, zihinsel ve duygusal davranışları sağlıyor. Karşılıklı sorumluluk duygularıyla (bir konser hazırlığı ve icrasında başarmak adına müzik yaparken) gruba tutunmayı destekler ve sosyal bütünleşmeye önemli miktarda katkıda bulunur.”
    Müziğe aktif katılan çocukların anne-babaları ne diyor?
    Bilimsel bulguların yanında, müzik eğitiminin sonuçları anne-babaların görüş açısı bakımından daha fazla ortaya çıkar. Ekim 2005’te yapılan bir Suzuki çalıştayında, müzik aleti derslerinin çocukların kişisel gelişimlerine ne derecede ve nasıl etki yaptığını bulmak için bir anket uygulandı. Anket sonunda istatistiksel bir analiz yapılmadı ama bunun yerine en yaygın ve/veya en orijinal ve ilginç yanıtların listesi yapıldı. Bunlar size bir esin kaynağı ve seçmiş olduğun yolda yürümeniz için verdiğiniz kararı güçlendirici mahiyette olacaktır.
    Ankete katılan anne-babaların hepsi Zihinsel Yetenekler kategorisindeki yanıtları:
    Müzik aleti dersleriyle çocuğumun öğrendikleri: 
    Daha iyi ve daha uzun süre odaklanma 
    Gelişmiş bellek becerileri
    Yeni bir şeye sistematik ve küçük adımlarla yaklaşım
    Anne-babaların çoğu, bir müzik aleti çalmanın çocuklarının olumlu karakter gelişimine ve her gün yapılan alıştırmalarla iyi disiplin öğrenmelerine yardım ettiğini kabul ettiler.
    Ankete göre, anne-babalar aşağıda listelenen karakter ve kişisel özellikleri geliştirmek istiyor:
    ♦ sabır ve öz-disiplin
    ♦ azim, devamlılık ve düzenlilik
    ♦ vicdanlı (dürüst) olmak
    ♦ bağımsız çalışma becerileri, daha sonra gelen sonuçlarla mutlu olması için alıştırmalarda azimlilik (hevesi yokken bile) 
    ♦ zayıflık hissettiğinde bile kişisel yetilerine güveni
    ♦ sağlıklı bir öz-güven gelişimi ile korkularının üstesinden gelmesi
    ♦ aktif bir yaşam felsefesi kurmanın yanında gelişim için sürekli gayret etmesi
    ♦ karşılaştığı sorunları ve aynı anda gücünün sınırlarını genişletmeyi kabul etmesi
    ♦ başkalarının önünde icraat yaparken kendine güven 

     Grup dersleri ve koroya katılımı konusunda anne-babalar aşağıdaki görüşleri bildirdiler:
    Burada çocuğumun öğrenebileceği şeyler:
    ♦ başkalarına kibar olmak ve rahatsız etmemek
    ♦ bir gruba liderlik etmek (gücünü ve güvenini yaymak)
    ♦ güveni az öğrencilere destek ve yardım 
    ♦ başka çocuklara, anne-babalara ve öğretmenlere dostça ve duyarlı davranmak
    ♦ gözlemlerinde dikkatli olmak
    ♦ öğretmen ve öğrencilere açık olmak ve arkadaşlık kurmak
    ♦ Başka çocuklara ve anne-babalara keman çalmak
    ♦ daha küçük çocuklara iyi bir örnek olmak
    ♦ başkalarına karşı çekingenlikten kurtulmak
    ♦ başkalarıyla müzik yaparak kendine ve izleyenlere neşe katmak
    Çocuğun yaşamında müziğin anlamı ise anne-babalar tarafında farklı şekillerde tanımlandı.
    Müzikle ve müzik yapımında aktif katılım ile çocuğum aşağıdakileri yapabilir: 
    ♦  Akılcı bakış açısını geliştirme
    ♦ Okul ve spor arasında daha iyi bir denge sağlama
    ♦ Saldırganlık veya kaygılarını boşaltma 
    ♦ duygularını kanalize ve ifade etme –hem de başkalarının önünde
    ♦ Klasik müzik dünyası ile bağlantı kurarak ufkunu genişletme
    ♦ Yaratıcı bir ahenk yansıtan bir sanat ile büyüme
    ♦ Bir güzelliği takdir etmeyi keşfetme ve öğrenme
     ♦ Sanat için bir anlayış ve saygı geliştirme
    ♦ Akli ve ruhsal niteliklerini güçlendirme





    Hangi tohumu ekmek istiyorsun?

    BİR FİKİR EKERSİN VE BİR HAREKET BİÇERSİN;
    BİR HAREKET EKERSİN VE BİR ALIŞKANLIK BİÇERSİN;
    BİR ALIŞKANLIK EKERSİN VE KARAKTER BİÇERSİN;
    BİR KARAKTER EKERSİN VE BİR KADER BİÇERSİN.

                 













Yorumlar

Popüler Yayınlar